مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال و نوزادان

خوردن چه غذاهایی برای کودک زیر یک سال خطرناک است؟

اگر نوزاد شما فرزند اول شماست و حال به مرحله خوردن غذای کمکی رسیده است ولی نمیداند چه غذا هایی برای او خوب است یا بد است، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با 7 ماده غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال آشنا شوید.

1.    آب میوه های صنعتی و کارخانه ای: این آب میوه ها به دلیل این که فاقد پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین ها، فیبر و ... هستند، در عمل فقط آب قند حساب می‌شوند و ارزش غذایی دیگری ندارند. همچنین مزاج کودک را تغییر می‌دهد و کودک نمی‌تواند مثل قبل به شیر مادر یا شیر خشک میل نشان دهد و از آن تغذیه کند. در نظر داشته باشید که مصرف زیاد این مدل آب میوه ها باعث اسهال، خرابی دندان های شیری کودک و مشکلات مزمن گوارشی می‌شود. توصیه شده است از دادن آبمیوه صنعتی به کودک زیر یک سال اکیدا خودداری کنید و به کودکان بالای یک سال خود نیز فقط در طول روز آن هم به صورت رقیق شده آب میوه کارخانه ای را بدهید. توجه کنید که قبل از خواب به نوزاد یا کودک خود آب میوه ندهید و اولویت خود را آب میوه های طبیعی قرار دهید؛ در صورت لزوم و در دسترس نبودن آب میوه طبیعی با توجه به نکات گفته شده می‌توانیداز آبمیوه های صنعتی استفاده کنید.

2.    تا کودکتان به یک سال نرسیده، اصلا به او عسل ندهید!: عسل یا هر غذایی که با عسل شیرین شده باشد یا در مواد اولیه آن از عسل استفاده شده باشد برای کودک زیر یک سال ممنوع است. زیرا در عسل نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم وجود دارد که اگرچه برای بزرگسالان بی خطر است، اما در نوزادان باعث ایجاد یبوست، ضعف در بدن و به طبع ضعف در مکیدن، از دست دادن اشتها و کاهش وزن، خستگی شدید، پنومونی و دهیدراتاسیون(از دست دادن آب بدن) می‌شود که خطرناک است.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : مهمترین نکات در ارتباط با غذای کودک یکساله

مضرات مصرف عسل برای نوزاد

3.    شیر گاو  برای کودک مفید نیست: شیر گاو به دلیل نداشتن آهن و ویتامین E ، مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک برای رشد را فراهم نمی‌کند و به همین دلیل است که کودک باید حتما از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند. درست است که شیر گاو  برای همه انسان ها مفید است اما بهتر است تا یک سالگی کودک خود صبر داشته باشید و به او شیر گاو ندهید. متخصصان اعلام کرده اند که کودکان بعد از 8 ماهگی می‌توانند هرگونه پنیری را مصرف کنند اما برای مصرف شیر گاو باید تا یک سالگی صبر کنند.

4.    ذائقه کودک را خودتان شکل دهید: کودک برای پذیرش هر طعمی آمادگی دارد. این به شما بستگی دارد که چه طعمی را به معرفی کنید. تا زمانی که کودک شکر، قند اسمارتیز یا هر چیز شیرین دیگر را نچشیده باشد، به طور طبیعی میلی به آن ها ندارد. البته لازم نیست هر چیز شیرین را از برنامه غذایی کودک دور نگه دارید. برای مثال موز یک میوه بسیار شیرین و مقوی است و لزومی ندارد از برنامه غذایی کودک کنار گذاشته شود. فقط باید در نظر داشته باشید که تنقلات شیرین را به بعد از یک سالگی کودک خود موکول کنید.

5.    فقط غلات سبوس دار را در رژیم کودک خود قرار دهید: ارزش غذایی همه کربوهیدرات ها با یکدیگر برابر نیستند. کربوهیدرات ها پیچیده به صورت طبیعی مواد مغذی را به بدن می‌رسانند در صورتی که در غلات ساده این مواد هنگام تصفیه شدن از بین می‌روند. همچنین غلات کامل، سرشار از فیبر است و این به ثابت نگهداشتن قند خون کمک شایانی می‌کند. در نظر داشته باشید که شروع تغذیه کودک با مواد سبوس دار، جدا از به وجود آوردن عادت غذایی سالم در کودک ، برای سلامت دستگاه گوارشی او نیز مفید است.

6.    غذا های پاستوریزه نشده ممنوع!: هرگونه غذای غیر پاستوریزه شده از قبیل ماست و لبنیات سنتی و محلی و ... در یک سال اول زندگی کودک ممنوع است. زیرا این مواد غذایی ممکن است دارای باکتری های خطرناکی باشد که می‌تواند جای یک نوزاد شیرخوار را به خطر بیاندازد.

غذاهای پاستوریزه نشده

7.    مصرف گوشت مخصوصا گوشت های دودی که حاوی نیترات و سایر مواد شیمیایی غیر مجاز برای کودکان هستند، تا یک سالگی کودک ممنوع می‌باشد.

 به چه علت نوزادان غذا نمی خورند؟ این بلاگ را حتما مطالعه کنید.

سخن پایانی

جدا از موارد نام برده شده که خیلی مهم است که کودک از آنها تغذیه نکند، در مصرف موارد زیر برای نوزادتان نیز زیاده روی نکنید:

·       سفیده تخم مرغ

·       سبزیجات خام

·       سیب زمینی پخته

·       آجیل و مغز های کامل

·       ماهی

 

مطلب های تصادفی